Du er her: Hjem > Kurser

Kurser

Begynderkursus i biavl

Det er ikke svært at være biavler, men det er afgørende at starte rigtigt!

Det kan du gøre ved at melde dig til vores kursus i biavl 2021. Kurset består af en teoridel og et praktisk forløb.

Teoridelen

Teoridelen gennemføres på følgende aftener i 2021 fra kl. 19.00 til 21.30: 26. jan., 2. feb., 9. feb., 23. feb., 2. marts og 9. marts. På de 6 teoriaftener mødes vi Algade 28, 4281 Gørlev. Undervisningen varetages af fire erfarne biavlere: Gerrit Kuijers, Tove Kristensen, Denis Breel og Curt Hartvig-Clausen.

Det praktiske forløb

Kursets praktiske forløb finder sted i vores skolebigård, Saltofte Vænge 4, Svebølle. Det sker sammen med foreningens erfarne instruktører. Vi mødes ca. hver 7. aften i april, maj og første halvdel af juni. Derefter ca. hver 10. aften, dog med lidt længere intervaller sidst på sæsonen. Se de aktuelle tidspunkter for 2021 under Aktivitetskalender 2021 i menuen.

Mentor-ordning

Udover at lære praktisk ”håndholdt” biavl i skolebigården gennem en biavls-sæson - tilbyder vi også en erfaren biavler som din mentor hjemme i din egen bigård, når du starter med din første bifamilie. Din mentor kan komme op til 2-3 gange i sæsonens løb. Mange har været rigtig glade for den mulighed.

Fra april - maj måned kan du være biavler med din første bifamilie, og du kan nå at høste din egen honning i 2021.

Hvis du gerne vil høre nærmere, er du velkommen til at kontakte Curt Hartvig-Clausen på 28704404  eller summasummarum@live.dk.

Kursusmål

Målet med teoridelen er at give dig en grundlæggende forståelse for bi-familien og dens behov, samt hvad biavleren bør gøre – altså: Hvorfor, hvornår og hvordan.
Samtidig vil vi gerne give dig lyst til at lære mere om bier og lære meget mere i samværet med os andre i skolebigården. Succeskriteriet er, at alle kursusdeltagere bliver biavlere.

Priser på kontingenter og kursus i Nordvestsjællands Biavlerforening (NVB) i 2021

1 års medlemskab af Danmarks Biavlerforening (DBF) 710 kr. + af NVB 100 kr., I alt 810 kr.
Kursusdeltagelse inklusiv kursusmateriale: 190 kr., I alt 1000 kr.

Er du allerede medlem af DBF og NVB, skal du altså kun betale 190 kr. for deltagelse på kurset.

Kontingenterne til DBF og NVB betales på www.biavl.dk. Klik på den grønne bjælke ”Bliv biavler” – og læs videre.

Betalingen for selve kurset på 190 kr. indbetales på Nordvestsjællands Biavlerforenings konto: 0537 178489 så rettidigt, at beløbet er os i hænde senest tirsdag den 26. januar 2021.

Begynderkurset er en samlet pakke til én person. Er I to med samme adresse – er det kun den ene af jer der behøver at være medlem af DBF. I skal derimod begge være medlem af NVB for at kunne deltage i begynderkurset sammen. Ens samlever eller ægtefælle kan derfor nøjes med at betale 100 kr. i kontingent til NVB (=familiemedlemskab) og 190 kr. i kursusafgift = 290 kr.

Børn og unge under 18 år betaler 190 kr. for kurset. Ifølge med en forælder betaler børn og unge under 18 år ikke kontingent til NVB.

På kurset henviser vi til bøgerne ”Bier i baghaven” af Karin Gutfelt og Torben Overgaard, der kan købes på nettet for ca. 200 kr., samt til ”Lærebog i Biavl” 5. reviderede udgave fra 2014 af Eigil Holm – kan købes for 399 kr. hos Danmarks Biavlerforening eller med rabat i forbindelse med DBFs begynderpakke.

Vi glæder os til at møde dig!